507

بیانیه دو تشکل سیاسی اساتید دانشگاههای ایران، درباره فاجعه ساقط شدن هواپیما

بسم الله الرحمن الرحیم
ملت شریف ایران، خانواده های محترم داغدار، دانشگاهیان ارجمند و هموطنان مهاجر
 
در شرایطی که ملت ایران علی رغم همه ناملایمات و شرایط نامساعد و گلایه مندی های اساسی که به نحوه حکمرانی و اداره کشور دارند، در مراسم وداع با پیکر سردار شجاع و مردم دوست وطن، زخم های التیام نیافته از حوادث آبان ماه را با حضور وسیع و پرشکوه خود، تا حدودی مرهم نهاد؛ ولی فاجعه جان باختن تعداد کثیری از هموطنان در دو حادثه دردناک مراسم کرمان و سرنگونی هواپیما، داغ ها را تازه و ضربه هولناک جدیدی در مسیر اعتماد زدایی و گسست مردم از حاکمیت ایجاد کرد. انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها و انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران به عنوان دو تشکل سیاسی دانشگاهی اساتید دانشگاه های ایران که عمیقا در سوگ از دست دادن جمعی از برجسته ترین فرزندان نخبه و تربیت شدگان نظام دانشگاهی می سوزند، ضمن عرض تسلیت به خانواده های این عزیزان، بر خود لازم می دانند، ملاحظات زیر را با مردم عزیز و مسئولان کشور در میان بگذارند:  
 
1-ما ضمن ارج نهادن به خدمات و تلاشهای ارزنده مجموعه پرسنل و نهاد های نظامی-امنیتی کشور که در مسیر تأمین امنیت و دفاع از منافع و قلمرو کشور جانفشانی می کنند؛ بر این باوریم که در بروز این فجایع، عدم هماهنگی و بی توجهی به چارچوب های قانونی و غلبه نوعی نظامی گری آشکار و پنهان در اداره امور کشور عاملی کاملا مؤثر بوده است و معتقدیم مسئولان عالی کشور و نهاد های نظامی باید با اصلاح رویکرد ها به این ناهماهنگی ها پایان دهند و نظامی گری را به قلمرو های عقلانی مرسوم آن در نظام های سیاسی جهان محدود کنند. 
 
2- ما معتقدیم علی رغم توجیهات و اما و اگرهایی که در مورد خطای انسانی بودن این واقعه اسف بار وجود دارد که البته امیدواریم دیگر شاهد اینگونه خسارت ها نباشیم و در پرتو رعایت این مهم، احتمال تکرار این فجایع ناگوار به شدت کاهش یابد؛ اما کتمان اطلاع رسانی و نوعی پنهان سازی عامدانه این خطا را به هیچ وجه توجیه پذیر نمی دانیم. 
 
3-ما باور داریم، هرچند جان عزیزان از دست رفته خسارت هنگفتی به کشور و جامعه بشری وارد کرده است؛ ولی این کتمان سازی حقایق آن چنان صدمه ای به اعتبار و حیثیت بدنه علمی و کارشناسی وطن پرستان غیور وارد آورده است که با آن سوگ عظیم همطرازی می کند، دانشگاهیان و اهالی علمی که با اعتماد به موضع نهاد های دست اندرکار می کوشیدند، فروض مغایر را غیر معتبر ارزیابی کنند. ما این سلب اعتماد از رسانه ها و نهاد های ملی را هدر دهنده بخش مهمی از دستاورد خون پاک آن سرداری می دانیم که  عملیات سپاه با نام وی و به دنبال شهادت وی انجام گرفته است.
 
4- ما انتظار داریم اکنون که برای چندمین بار خسارت ناشی از عدم صداقت با مردم را با همه وجود لمس کرده ایم و پذیرفته ایم؛ هرچند با تأخیر در خصوص این فاجعه با مردم صادقانه سخن بگوییم، در این اقدام خود صادق باشیم و شاهد بعضی تناقض گویی ها در مسئولین ذیربط نباشیم. در همین راستا است که انتظار داریم نهاد های ذیربط اعم از نهاد های انتظامی-امنیتی، نظامی و قضایی سکوت و کتمان حقایق را در ماجرای حوادث آبان ماه گذشته کنار گذاشته و گزارش شفاف و صادقانه ای در خصوص تلفات، دستگیری ها و برخورد های صورت گرفته ارائه دهند. 
 
5- ما ضمن عرض تسلیت مجدد به خانواده های عزادار بر ضرورت دلجویی و جبران خسارت مردم آسیب دیده از رخداد های اخیر تأکید داریم و در همین راستا، بر این باوریم، مراسم ختم و بزرگداشت جانباختگان این حوادث باید به نحو شایسته و درخور، با شکوه و طبق نظر خانواده های عزادار برگزار شود. بدین منظور این دو تشکل دانشگاهی به عنوان صاحب عزای فرزندان معنوی خویش مایل اند، مجلس ترحیم و یادمان جانباختگان این هواپیما را در یکی از مکان های متناسب با شأن آن عزیزان  در تهران برگزار کنند و ضمن درخواست از مسئولین ذیربط برای همراهی و مساعدت در برگزاری این مراسم، از خانواده های محترم آن عزیزان می خواهیم ما را در این امر بزرگ همراهی و راهنمایی نمایند. انشاالله پس از هماهنگی با مسئولین مربوط، زمان و مکان  این مراسم به اطلاع دانشگاهیان  ارجمند و مردم عزیز خواهد رسید. 
 
انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها و انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران
23 دیماه 1398

شناسه : 925624